شناسه خبر: 24649   
تاریخ انتشار: 1396/03/13 01:51
یژه سربازهای فرهنگی هنری گفتمان انقلاب اسلامی / درس هایی از انتخابات
جلوگیری از آلزایمر فرهنگی| قسمت دوم
جلوگیری از آلزایمر فرهنگی| قسمت دوم
#طنزیم به آدرس @tanzym یکی از کانال هایی بود که بیشترین حجم تولید مطلب طنز را به خود اختصاص داد. کانالی که سعی می کرد هیچ اتفاق و اظهار نظری را از تیررس طنزپردازی مصون ندارد. اهالی فضای مجازی طنزهای این کانال را در موقعیت هایی مثل کودتای ترکیه در ذهن دارند.

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو کانال تلگرامی "تحلیل سیاسی انتقادی" نوشت:

 

کانال های تولید و نشر محتوای طنز
در ایام انتخابات کانال های مختلفی اقدام به تولید و نشر مطالب طنز به منظور قابل فهم کردن اظهارنظرها و اتفاقات می کردند. مطالبی که به زعم حقیر در حکم مثال های شهید مطهری بودند در ارائه مباحث فلسفی و دینی. این کانال ها تلاش می کردند با کنار زدن رویه ی مباحث، مخاطب را به عمق و باطن آنها هدایت کنند و حسن و قبح حرف ها را به این طریق برای مخاطب عام جا بیاندازند. کانال هایی از قبیل:


 #طنزیم به آدرس @tanzym یکی از کانال هایی بود که بیشترین حجم تولید مطلب طنز را به خود اختصاص داد. کانالی که سعی می کرد هیچ اتفاق و اظهار نظری را از تیررس طنزپردازی مصون ندارد. اهالی فضای مجازی طنزهای این کانال را در موقعیت هایی مثل کودتای ترکیه در ذهن دارند.


 #سپنج به آدرس @Se_Panj یکی از کانال های طنزی بود که هر با تولید مطلب و هم با بازنشر مطالب کانال های طنز دیگر در تولید مطالب کمک می کرد.


 #دکترسلام به آدرس @Drsalaam پرمخاطب ترین کانال در بین کانال های طنز است که علاوه بر تولید مطلب و کلیپ طنز مطالب برگزیده ی کانال های دیگر را هم پوشش می دهد.


 #خط57 هم به آدرس @Khat57 یکی دیگه از کانال های طنزی بود که با تنوع خوبی از قالب های مختلف هنری در ایام انتخابات حضور داشت و تولید محتوا می کرد.

 در حوزه #مستندانتخاباتی هم مستند دوم آقای رئیسی به کارگردانی مهدی نقویان کار خوب و سروشکل داری بود که توانسته بود هم از نظر محتوایی و از نظر فرمی از عهده ی کار بربیاید و آشفتگی های مستند اول را نداشته باشد.


 در حوزه موسیقی کار دندان گیری تولید نشد. چند سرود بود و یک ترانه به خوانندگی محمدجواد موحد که شاید به دلیل ضعف در شعر نتوانست به خوبی دیده شود.


در حالی که در سال های پیش و در موقعیت های حساس دیگر یکی از نقاط قوت جبهه انقلاب ترانه و موسیقی به موقع و به هنگام بود که متاسفانه در این انتخابات این اتفاق نیفتاد.


 تک حمله هایی هم مثل فیلم آرشیوی سخنان آقای روحانی در مجلس و پاسخ شهید چمران به ایشان، کلیپ رپ اعتراضی #سلام_رئیس ، کلیپی با عنوان "حضور حامیان روحانی در جمع حامیان رئیسی" و.... هم بود که توانستند به صورت پارتیزانی در سطح وسیعی پخش شوند.


 فیلم هایی مثل #ماجرای_نیمروز و #یتیم_خانه_ایران و انیمیشن #نبردخلیج_فارس2 را هم می توان جزو داشته های گفتمان انقلاب در این انتخابات به حساب آورد که در طول سال می توانست به تثبیت گفتمان ما کمک کند.

#نقطه_ضعف مان را در این حوزه باید بررسی کنیم. آیا مشکل از ارتباط با مخاطب عام بود؟ آیا این مشکل به دلیل نوع پرداخت نخبگانی این آثار بود؟ و یا در بسترهایی که پیام را منتقل می کردیم؟ (مثل تلگرام و ...) و یا در قدرت توزیع شبکه ای مان؟ یا در توان اقناع کنندگی مان؟


مشکل از کجا بود که تولید داشتیم، متنوع و متکثر. ولی نتوانستیم اقناع کنیم؟ آیا دو هفته و یک ماه برای اقناع مخاطب عام زمان کافی ای است؟ طرف مقابل چه امکاناتی برای نشر محتوای خود داشت؟ و چگونه از این امکانات استفاده کرد؟
به نظر می رسد باید برای سوال های بالا فکر کرد و به جواب رسید تا بتوانیم عملیات های خود را اصلاح کنیم.

سعی کردم با توجه به حافظه خود داشته ها و نقاط قوت گفتمان انقلاب در موقعیت انتخابات 96 را در حوزه فرهنگ و تولید محصولات هنری مرور کنم. به یقین ممکن است محصولاتی از دید حقیر دور مانده باشد. شما در کامل تر شدن و ثبت این اتفاقات خوب یاری کنید (با ارسال نظرات خود به @Hamehr ). کمک کنید تا این لیست کامل تر شود و هنرمندان خود را بیشتر بشناسیم.


 حامد بامروت

 

مطالب مرتبط: جلوگیری از آلزایمر فرهنگی| قسمت اول

 

پیروان ولایت

 

 انتهای پیام/

 

تلگرام حرف تو
captcha