شناسه خبر: 23455   
تاریخ انتشار: 1395/10/11 22:33
وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:
بصیرت عاملی مهم در جلوگیری از غربت
بصیرت عاملی مهم در جلوگیری از غربت
یکی از مهترین عوامل موجب غربت و تنهایی انبیاء و معصومین(علیهم السلام) که از بهترین انسانهای زمان خود بودند، شبهه‌ها و فتنه‌ها است. دشمنان با ایجاد این شبهه‌ها توانستند مردم را از اطراف این انسانهای پاک دور کنند و یکی از بهترین روش‌ها برای عدم تکرار تاریخ، داشتن بصیرت است که مردم ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی و بالاخص در 9دی به بهترین وجه این عامل مهم را به نمایش گذاشتند.

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:

 

 

- تا به حال فکر کرده‌ایم، چرا انبیاء و معصومین(علیهم السلام) و اولیاء خدا که از بهترین، صادق‌ترین، زلال‌ترین انسانها هستند، اینقدر مظلوم و غریب هستند. مثلا در زیارت نامه‌های بعضی از معصومین با الفاظی مانند غریب، تنها، مظلوم مواجه می‌شویم. مثلا در مورد امام حسین(علیه السلام) در زیارت عاشورا، به صراحت تنهایی و مظلومیت ایشان بیان می‌شود.


«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُور [1] سلام بر تو! ای کشته‌ای که خداوند برای تو خون خواهی می‌کند و پسر کسی که خدا خون خواهی او می‌کند و ای تنهایی که نزدیکان او کشته شدند.»
با این اوصاف چه دلیلی وجود دارد، این انسانهای پاک، در تنهایی و غربت بسر ببرند. از آن طرف مشاهده می‌کنیم، کسانی که حیله‌گری و مکاری آنها نزد عام و خاص شهرت داشته‌ است، بسیار اطراف آنها شلوغ و هواداران آنها بیشتر هستند.


یکی از عواملی که موجبات تنهایی و غربت معصومین را مهیا می کند، «شبهه ها و فتنه ها» است.


معنای شبهه و فتنه
شبهه در لغت بمعنای، پوشیدگی کار و مانند آن و امری که در آن حکم به صواب و خطا نکنند. [2]


فتنه در لغت بمعنای، اختلاف رأی و نظر داشتن است که البته فتنه افکندن نیز بمعنای، آشوب برپا کردن و خلاف انگیختن در چیزی یا میان کسان است. [3]


از جمله شبهاتی که در تاریخ می توان بدان اشاره کرد، شبهه‌یی است که توسط شیطان در مورد خلقت انسان ایجاد شده است (اعراف/12). همچنین در جریان «حدیث دوات و قلم»، پیامبر اسلام در روزهای آخر عمر مبارکشان، وقتی اصحاب در کنار بستر ایشان بودند، تقاضای قلم و کاغذ کردند تا با بیان توصیه‌هایی بپردازند و اصحاب از راه اصلی گمراه نشوند، ولی یک عده انسانهای فرصت طلب، در قبال این تقاضای پیامبر (نعوذبالله) تهمت هزیان گفتن، به ایشان می زنند و شبهه‌ی اصلی اینکه کتاب خدا ما را کفایت می‌کند را بیان می‌دارند و این بدان معنی است که با وجود قرآن، نیازی به فرمایشات پیامبر نیست. [4]


همچنین یکی دیگر از شبهات و فتنه‌هایی که در زمان امیرالمومنین ‌علی(علیه السلام) اتفاق افتاده است و باعث غربت و غریبی حضرت شد، شبهاتی است که مقدمات جنگ صفین را ایجاد کرده است، من جمله اینکه قاتلان عثمان جزو یاران علی(علیه السلام) هستند و حتی بعد از اینکه در جنگ شکست خوردند، شبهه‌ی، قرآن بر بالای نیزه کردن را در پیش گرفتند و پس از آن نیز جریان فتنه‌ی حکمیت را بپا داشتند و براحتی توانستند، امیرالمومنین علی(علیه السلام) را از حکومت بر کنار کنند. [5]


درسی بزرگ از تاریخ
این وقایع و اتفاقات، می‌تواند در قبال حوادثی که در زمان ما اتفاق می‌افتد درسی بزرگ باشد.


امروز دشمن، با تمام قوا و بکارگیری ابزارها، از جمله غول‌های رسانه‌ای، تا برنامه‌های صهیونیست‌ها و همچنین پول‌های اعراب حاشیه‌ی خلیج فارس، برای درهم شکستنِ تنها مانع و قدرت، در مقابل برنامه‌های کلان غرب، در منطقه‌ی غرب آسیا، یعنی انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت است. لذا با تمام نیرو، سعی در از بین بردن پایه و اساس این حکومت و انقلاب را دارند. اگر کمی با ریزبینی و وسواس بیشتر، به سیر مخالفت‌های مخالفان این انقلاب نگاه کنیم، می بینیم که شبیه همان نیرنگ‌ها و حیله‌هایی که معاویه در زمان علی(علیه السلام) دست به دامان آنها شد، در زمان ما غرب، برای ایران در حال پی‌ریزی است. مانند عدم رعایت حقوق بشر، عدم آزادی و بحث‌هایی مانند حمایت از تروریست (البته بنا به تعریف خودشان) و نکته‌ای اساسی که باید بدان توجه کنیم، داشتن قدرت تحلیل‌های درست و بصیرت است، تا در فضای غبارآلود، نقش سربازان و سیاه لشگر دشمن را بازی نکنیم.


مقام معظم رهبری در مورد فضای شبهه و فتنه می فرمایند:


«در شرائط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. البته خدای متعال حجت را همیشه تمام می‌کند؛ هیچ وقت نمی‌گذارد، مردم از خدا‌ی متعال طلبگار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. در قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشارهی الهی همه جا قابل دیدن است؛ منتها چشم باز می‌خواهد. اگر چشم را باز نکردیم، هلال شب اول ماه را هم نخواهیم دید؛ اما هلال هست. باید چشم باز کنیم، باید نگاه کنیم، دقت کنیم، از همه‌ی امکاناتمان استفاده کنیم تا این حقیقت را که خدا در مقابل ما قرار داده است، ببینیم.» [6]


باید اذعان داشت، یکی از نقطه‌های سرافرازی و مهم، در تاریخ مردم ایران، بصیرت و هوشیاری آنها در یکی از فتنه‌های بزرگ در زمان ما، یعنی جریانات بعد از انتخابات سال88 است. مردم بصیر ایران با شرکت در راهپیمایی روز 9دی، با بصیرت و تشخیص جدایی میان حق و باطل، از تکرار تاریخ و مظلومیت حامیان دین و انقلاب جلوگیری کردند. مردم زمان ما، برخلاف مردم زمان امیرالمومنین(علیه السلام)، بخوبی بصیرت داشته و جایگاه و نقش ولی فقیه را بخوبی دریافتند و با تمام قوا از آن حمایت کردند و در مقابل این فتنه‌ی بزرگ ایستادگی کرده و نگذاشتند، غربتی که معصومین(علیهم السلام) را در بر گرفت، جانشین این حضرات را در زمان غیبت بخود مشغول کند.


نتیجه


باید اذعان داشت که همانطوری که خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ [رعد/11] خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی دهد؛ مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!» تغییر در سرنوشت بدست خود مردم است. مردم در زمان پیامبر و امیرالمومنین و معصومین(علیهم السلام) دیگر با بی‌بصیرتی خود، نقش پررنگی در تغییر وضعیت اصلی و گمراهی و خارج شدن از صراط مستقیم داشتند؛ ولی مردم در دوران ما با بصیرتی که از خود در 9دی نشان دادند، خارج شدن از مدار اصلی ولایت فقیه و گمراهی جلوگیری کردند.

 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات،ص176، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش.
[2]. فرهنگ دهخدا.
[3]. همان.
[4]. مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه، ج2، ص463، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ یوم، 1414 ق.
[5]. نصر بن مزاحم، اتابکى پرویز، پیکار صفین / ترجمه وقعة صفین، ، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، تهران، چاپ دوم، 1370 ش.
[6]. بیانات مقام معظم رهبری، در دیدار مردم قم، 19/10/1388.

 

 

انتهای پیام/

کلیدواژه
captcha