شناسه خبر: 22455   
تاریخ انتشار: 1395/06/24 22:50
وبلاگ "دنیای کوچک یک پزشک عمومی" نوشت:
فرهنگ بهداشت و درمان
فرهنگ بهداشت و درمان
خودم رو میگم تا وقتی دانشگاه نیومده بودم نمی دونستم فرق درمانگاه، مطب و بخش دقیقا چیه! چه بیمارایی کدوم قسمت باید برن؟ روند بستری شدن یه بیمار به چه صورته و ...؟ شاید اگر اقتضای رشتم نبود، توی دانشگاه هم پی به این چیزا نمی بردم!

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو وبلاگ "دنیای کوچک یک پزشک عمومی" نوشت:

 

خودم رو میگم تا وقتی دانشگاه نیومده بودم نمی دونستم فرق درمانگاه، مطب و بخش دقیقا چیه! چه بیمارایی کدوم قسمت باید برن؟ روند بستری شدن یه بیمار به چه صورته و ...؟ شاید اگر اقتضای رشتم نبود، توی دانشگاه هم پی به این چیزا نمی بردم! این یه ضعف در فرهنگ عمومی ماست که اطلاعات مردم در مورد مسایل بهداشت و درمان ناقصه و متاسفانه اگر عملکرد رسانه های عمومی در بقیه ی زمینه ها قابل دفاع باشه در این زمینه حرفی برای گفتن نداره! اگر رسانه ها اونقدر که روی از بین بردن اعتماد بین بیمار و پزشک کار می کنن روی این قضیه متمرکز می شدن، الآن مشکلی در این زمینه نداشتیم.

چند تا مسئله رو میگم و ازتون تقاضا دارم یاد بگیرید و هر جا که رفتید به دیگران هم یاد بدید.

مردم ما باید به این درک برسن که استفاده از دفترچه ی درمانی دیگران غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعیه. اساسا بیمه به این معنیه که یک شخص یا شرکت در قبال مبلغی که از کسی دریافت میکنه، می پذیره که در صورت بروز مشکل برای اون شخص، تمام یا قسمتی از مخارجش رو متقبل شه و در صورتی که مشکلی در این مدت پیش نیاد، شخص یا شرکت بیمه کننده این مبلغ رو در ازای ریسکی که قبول کرده، سود می بره. منطقیه نه؟! ولی متاسفانه در بین مردم ما این امری کاملا عادی شده که از دفترچه ی درمانی دیگران استفاده کنن و از این طریق در حق شرکت بیمه کننده ی اون شخص ظلم کنن. هر روز باید با بیمار و همراه بیمار سر این قضیه کلنجار برم و هر بار که این مسئله رو برای دیگران توضیح میدم طوری به من نگاه می کنن که به یک آدم از دایره ی عقل خارج شده!

اورژانس جای مریض هاییه که وضعیت حادی دارن به نحوی که اگه تا ساعات باز بودن درمانگاه صبر کنن، خطری متوجهشون میشه و یا درد و مشکل طاقت فرسا دارن که تحمل ندارن و... پس واقعا عجیب و مضحک به نظر میرسه اگه بنده ساعت 3 صبح بچه ام رو ببرم اورژانس و بگم آقای دکتر بچه ی من یک ماهه که دل درد داره! و دکتر خسته هم بعد از دیدن 75 تا بیمار، بیاد علت درد یک ماهه ی بچه ی من رو کنکاش کنه!

شرایط پزشک، پرسنل، بیماران دیگه و محیط بیمارستان رو درک کنیم. به وفور می بینم در حالی که در حال ویزیت یه بیمار بد حال دم موت، یا بیمار قلبی هستم یکی که تازه رسیده یا حتی زودتر اومده، از اینکه بالای سر مریض سرماخوردش نیستم داد و بیداد میکنه! یا اینکه وسط ویزیت یه بیمار می پره و شروع می کنه به سوال پرسیدن در مورد بیمار خودش! واقعا برخی فکر می کنن اگه بیمار خوش حالشون رو هر طور که شده، به دکتر قالب کنن، زرنگی کردن! دیگران هم مثل بیمار ما نیازمند درمانن. یادمه توی کارورزی همه ی همراهای بیمارا خواسته شون این بود که بریم بالا سر بیمارشون چون یه عده به نظرشون بیمارشون بدحال بود و نیاز به اقدام فوری داشت و از طرف دیگه یه عده میگفتن بیمار ما چون چیزی نداره ویزیتش کن که سریع بریم!

در تجویز پزشک دخالت نکنیم! خوبه که پزشک نظرمون رو در مورد نوع و شیوه ی مصرف داروها بپرسه ولی در هر حال بدونیم تصمیم گیرنده اونه نه ما. جایی که من کار میکنم متاسفانه همه آمپول و سرم میخوان! البته من مشکلی ندارم اگه با فرم آمپول داروها راحت ترن براشون تجویز کنم ولی منظور اون ها از آمپول، آنتی بیوتیک و خانواده ی کورتون هاست که اکثرا بی مورد و مضره!

کار پزشک تشخیص و نوشتن دستورات دارویی لازم برای بیماره. وظیفه ی اجرای اون ها هم با همکاران پرستاره. پس زدن و درآوردن سرم، خراب بودن تخت، سرم، کثیف بودن اتاق، مورد قبول نبودن نوع دفترچه، بالا بودن هزینه ها و... در حیطه ی وظایف و اختیارات ما نیست! پس لطفا اینقدر در مورد این مسائل از ما سوال نپرسید! باور کنید خیلی از ما در مورد مسائل اداری مثل بیمه و محاسبه ی هزینه و... هیچ اطلاعی نداریم! یعنی اگه روزی برای خود بنده اتفاقی بیفته مثل یه آدم کاملا عادی و بی اطلاع دنبال کاراش میفتم!

برخی اوقات به خاطر بدحال بودن بیمار یا نیاز به اقدامات تشخیصی درمانی خاص، نیاز به بستری شدن بیمار وجود داره و تصمیم گیری در مورد این با پزشکه. بیمار میتونه رضایت به بستری شدن نده ولی نمی تونه تقاضای بستری شدن بکنه.

انتهای پیام/

پزشک عمومی 0 1

1395/06/25 20:20

سلام. عنوان مطلب رو اشتباه زدید مربوط به مطلب بعدی بنده اس.
حرف تو 0 0

1395/06/26 10:49

با سلام.. تيتر اصلاح شد. با تشكر از تذكر جناب عالي
captcha